Skip to content

RIP Jack Morin

24 augusti 2013

Som semesterlektyr läser jag om en riktig sexologisk klassiker. Anal pleasure and health av Jack Morin. Den och Tristan Taorminos Ultimate guide to anal sex for women är de bästa böckerna om analsex som jag känner till.

Anal pleasure and health

Anal pleasure and health

Förutom att Anal pleasure and health innehåller enormt mycket bra information och är otroligt pedagogisk så lyckas Morin även med något som jag som sexbokskonnässör och -författare är djupt imponerad av. Han lyckas skriva praktiskt, bekajande och inspirerande trots att han använder ett väldigt kliniskt språk. Det är det verkligen inte många som klarar, det kliniska språket gör så gott som altid att text känns torr och distanserad. Det behöver inte alltid vara fel, tvärt om har det många fördelar, men jag tror inte att jag någonsin läst en bok som lyckats kombinera det kliniska språket med den värme och närhet som genomsyrar Morins bok. Tack vare det är boken förmodligen lättare att ta till sig för många på grund det sexuella tabu som omger analsex och den laddning vardagliga och sexuella ord om stjärten har.

Jack Morin, författare av klassikern Anal pleasure and health och The erotic mind.

Jack Morin, författare av klassikern Anal pleasure and health och The erotic mind.

Igår googlade jag Jack Morin och tänkte att det vore väldigt spännande att få träffa honom någon gång. Dock dog han för bara två månader sedan i cancer, 67 år gammal. Han var sedan 70-talet verksam som psykoterapeut, sexolog och forskare i San Francisco. I slutet av 70-talet hade han märkt att många av hans klienter ville kunna njuta av analsex men inte fick till det av olika anledningar. Genom sitt arbete för att hjälpa dem på olika sätt skrev han Anal pleasure and health och första utgåvan kom ut redan 1981. Utöver den har han även skrivit boken The erotic mind, om sex och psykologi, som jag genast skriver upp på min önskelista. Om den är ens hälften så bra som Anal pleasure and health kommer jag att älska även den. Läs gärna mer om Jack Morin här och här.

One Comment leave one →
  1. 28 augusti 2013 21:41

    Åhh, köpte in den efter Pride men har inte kommit igång att läsa den. NU blev jag inspirerad!

Kommentera

