Skip to content

Vreden om sex

23 mars 2013

Min vän Anna Herdy har startat en podcast som heter Vreden och handlar om politik och politisk debatt och har ett vänsterperspektiv. För ett par dagar sedan släpptes avsnitt två och det handlar om ”Sexualliberalism, prostitutionsdebatten och göka i allmänhet”. Du hittar Vredens hemsida och senaste avsnittet här.

Vredens snygga logga.

Vredens snygga logga.

Avsnittet tar upp en hel del intressanta resonemang runt sex och feminism men det finns en hel del som jag inte håller med om.

Namn och Namn diskuterar sexualpolitik och feminism i Vreden avsnitt 2.

Feline Flodin och Isabelle Wahlf diskuterar sexualpolitik och feminism i Vreden avsnitt 2.

”Prostitution”

I början av avsnittet pratar de om sex mot ersättning. Jag tycker att de gör det lite mer nyanserat än många andra och det är givetvis bra. Centralt i resonemangen är att det är ett problem att det finns män(niskor) som vill köpa sex och det problematiska i könsmaktordningen och maktskillnader mellan köpare och säljare. Men sedan tycker jag inte att de går vidare i resonemangen. För människor köper och säljer sex och kommer troligen inte att sluta med det i första taget. Och det finns många som säljer sex som far illa och/eller vill sluta sälja sex. Så långt är vi överens. Men när jag tycker att det är viktigt att prata om sexsäljares situation och tillgång tillhjälp och stöd som inte stigmatiserar dem ytterligare så pratar man i Vreden istället bara om mäns överordning och kvinnors underordning och att om en kvinna säljer sex så drabbar det alla kvinnor negativt eftersom det påverkar mäns kvinnosyn. Jag tycker inte att det är rättvist att lägga ett sånt ansvar på någon individ även om jag självklart förstår hur de menar. Det hade varit intressant att t.ex. höra lite mer om hur de ser på sexköpslagen och dess konsekvenser för personer som säljer sex. Dessutom missar de helt en av de intressantaste frågorna om sex mot ersättning, nämligen hur olika vi ser på män och kvinnor som säljer sex. Att män kan sälja sex nämner de bara i en bisats och det är lite typiskt för när vänstermänniskor diskuterar sex mot ersättning. Kvinnors utsatthet och negativa erfarenheter förstoras samtidigt som mäns förminskas eller ignoreras helt. Jag menar att det är betydligt mer komplicerat än så och att betydligt fler faktorer än kön behöver tas med i analysen för att den ska få mer substans. Mina RFSL-kollegor Suzann Larsdotter och Jonas Jonsson lyckades bättre än de flesta med det i sin rapport Osynliga synliga aktörer om hbt-personer som köper och/eller säljer sex, läs den gärna för lite insikt i vilken väldigt heterogen grupp sexsäljare (och till viss del även sexköpare) är.

Burlesk

Sedan går de vidare och pratar om Burlesk som de menar är strip tease (underförstått något väldigt dåligt i alla lägen) i vintagekläder. Burlesk är verkligen inte mitt expertområde men Vredendeltagarna underkänner rakt av burleskdansande feministers verksamhet och feminism och det känns inte så fräscht. Sedan pratar de om en bok som jag inte har läst. Men de säger ändå att det kan vara progressivt (och feministiskt?) att göra porr i USA men att det inte kan det i Sverige. Och det håller jag definitivt inte med om att det inte skulle kunna vara.

Tvåsamhet, icke-monogami och annat

Deltagarna i samtalet har lite olika erfarenheter av att träffa människor vars icke-monogama relationer ser olika ut men de verkar vara överens om att det är dåligt om en person i en relation ligger mer eller med fler än en annan i relationen. Diskussionen går ut på att det finns en hel del problem i icke-monogama relationer. Och det gör det såklart. Men ingen nämner att det beror på samhällets normer i första hand och att (serie)monogama relationer inte heller är så smidiga jämt. Mänskliga relationer är väldigt svåra.

Jag retar mig på en hel del annat i samtalet också. Exempelvis säger en av deltagarna i samtalet säger om poly att ”samhället inte är redo” och det är ett argument som jag hört många många gånger. Det används som argument mot allt från samkönade äktenskap till att avskaffa tvångssteriliseringar av transsexuella. Samhället blir inte redo av sig självt, vi gör det redo. Om vi tar hänsyn till att samhället inte är redo så blir det aldrig det. Jag uppskattade inte heller hur de raljerade över bdsm-utövare och fetischister och kallade dem extrema. Ofräscht och respektlöst.

Och när de kommer in på det biologiska höll jag på att bli knäpp. Män påstås ha ett konstant sexbehov och kvinnor ett cykliskt. Å ena sidan menar de att kvinnor har en hormondipp som gör att de inte vill ha sex när de har mens (vilket säkert stämmer för vissa men många vill absolut ha sex, kanske ännu mer, när de har mens) och sedan att det är oacceptabelt att män inte vill ha sex med kvinnor när de har mens. Vilket många killar visst vill.  Självklart tycker jag att det är kasst att mens anses vara något äckligt. Men lägg ner generaliserandet, tack.

Fina Anna, jag ser fram emot att diskutera vidare över ost och bubbel snart.

Och nu till något helt annat

Igår bloggade jag inte. En miss, med tanke på att jag ska hålla på med #blogg100. Men jag tänker att det kanske är ett tecken på att min hjärna inte längre är lika understimulerad som den var för ett par månader sedan och alltså är något bra. Så jag tänker fortsätta att blogga varje dag om jag kan men om jag missar så känns det också helt okej. #blogg100

2 kommentarer leave one →
  1. 03 april 2013 11:52

    Hej Malinda,

    och tack för dina intressanta kommentarer på vårt andra avsnitt av podcasten Vreden med gästerna Feline och Isabell. Till att börja med vill vi påminna om att Vreden är tänkt att fungera som ett forum för öppna och prestigelösa politiska samtal. Som vi skriver på hemsidan ska det ”finnas utrymme att vrida och vända på argumenten, tala till punkt och ändra ståndspunkt om det skulle behövas”. Åsikter som framförs av inbjudna gäster kan inte heller tillskrivas hela Vredenredaktionen, som dessutom sällan intar en gemensam ståndpunkt i diskussionerna.

    Med det sagt vill vi framförallt påpeka att du verkar ha lyssnat lite slarvigt på avsnittet, eller åtminstone ogeneröst. Givetvis tar vi inte upp alla aspekter av ämnena som diskuteras, avsnitten kan inte vara hur långa som helst. Och det är inte omöjligt att vi tar upp samma eller angränsande ämnen igen för närmare fördjupning, då vi även kan komma att tillfråga exempelvis dig om att medverka.

    Du skriver också att ”män påstås ha ett konstant sexbehov och kvinnor ett cykliskt”. Den åsikten framförs av en av fem personer som deltog i samtalet. Ytterligare några minuter in i programmet motsägs den ståndpunkten av två andra personer, varpå den förstnämnda del-tagaren modifierar sitt tidigare uttalande. Du skriver också att vi har gjort gällande att män i allmänhet inte vill ha sex med kvinnor som har män, men en sådan kategorisering har aldrig gjorts. Istället säger en av gästerna att det är ”helt sjukt med män som inte…”, vilket alltså inte syftar på hela gruppen män. Det uttalandet är istället en ingång till att diskutera sam¬häll¬ets syn på kvinnors kroppar och sexualitet.

    Vi tycker med andra ord du är lite väl hård i ditt blogginlägg.

    Hoppas att du fortsätter lyssna på Vreden och uppskattar avsnitten mer i framtiden!

    Vänligen,

    Clara Lindblom

  2. Malinda permalink*
    03 april 2013 14:27

    Hej Clara!
    Du har nog rätt i att jag tolkade lite väl ogeneröst, förmodligen för att jag känner Anne Herdy och liksom tog vid i diskussioner som hon och jag haft många gånger om dessa frågor. Och för att jag själv tycker att frågorna är så väldigt viktiga och spännande och gärna hade varit med i diskussionen själv. Samtidigt som jag hade svårt att höra vem som sa vad eftersom jag inte känner någon av er eller era röster förutom Anna. I alla fall är jag väldigt glad att ni gjorde ett avsnitt om sexrelaterade frågor och satte fingret på så många intressanta och kanske lite ömma punkter och om ni vill är jag gärna med och diskuterar vidare någon gång i framtiden :-)
    /Malinda

Kommentera

