Skip to content

Det var en gång, i en källarlokal i en förort…

11 mars 2013

För några år sedan när jag läste sexologi fick jag i uppdrag att göra ett studiebesök på något ställe som på något sätt relaterade till ämnet. Eftersom jag var och är väldigt fascinerad av swingerskulturen så bestämde jag mig för att gå på swingersklubb. Kanske hade jag kunnat kontakta en klubb och säga att jag ville göra ett studiebesök men jag tänkte att det skulle vara respektlöst att be om att få iaktta utan att delta. Att gå på swingersklubb som en vanlig deltagare kändes som det enda rätta.

Jag hittade en klubb på nätet, anmälde mig själv och en vän som ville följa med och fick den hemliga adressen.

Min vän och jag kom dit ganska tidigt. Vi fick skåp där vi kunde hänga våra kläder och blev guidade runt i lokalen eftersom vi var där för första gången. De gäster som kommit dit tidigare hälsade och småpratade med oss. Vi drack varsin drink och väntade på att klubbkvällen skulle komma igång. Fler gäster droppade in men så värst många kom inte just den kvällen. Kanske var vi tolv personer där tillslut och kvällens värdinna föreslog att vi allihop skulle sätta oss i bubbelpoolen. Och det var där det började bli intressant. Flera av de andra gästerna kände varandra och uppdaterade varandra på de senaste husvagnssemestrarna, barn som börjat gymnasiet, köksrenoveringar osv. Det kändes väldigt vardagligt, som samtal i fikarummet på vilken arbetsplats som helst, med undantag för festliga anekdoter om hur de efter att ha legat med någon snygging på klubben insett att det var chefens fru. Samtidigt satt jag och funderade på när orgien skulle sätta igång.

Alla var otroligt trevliga och frågade mig och min vän om vår relation och hur det kom sig att vi kommit dit. Vi svarade att vi kommit dit för att vi var nyfikna och intresserade, vilket var helt sant. Mycket av samtalet där i bubbelpoolen var dessutom väldigt heteronormativt. Det pratades om saker som var typiskt manliga och kvinnliga och de frågade mig om hur jag trodde att en framtida pojkvän skulle reagera på att jag gick på swingersklubb, som om det var en självklarhet att jag som då var singel snart skulle få en pojkvän.

Samtidigt som det var trevligt och fascinerande att delta i samtalet kunde jag inte låta bli att tänka på en massa annat. Skulle en vild orgie bryta ut när som helst? Hur ska man veta när det är dags att sluta diskutera villarenovering och börja ligga med allt och alla? Vad är startsignalen? Eller skulle man välja ut en person och ta med denne till ett av de andra rummen i lokalen? Hur visar man att man är intresserad när man sitter i en bubbelpool på en swingersklubb? Hur visar man att man inte är det? Hur ser etikettsreglerna ut för gruppsex och sex på tu man hand på klubben? Finns det någon tidsbegränsning för hur länge man får ligga med bara en person utan att uppfattas som oartig?

Kanske fick jag svar på några av frågorna. Jag lärde mig i alla fall massor om swingers. Kanske lite om mig själv också. #blogg100

No comments yet

Kommentera

