Skip to content

Grova ord 2: röv eller rumpa?

22 februari 2013

Igår skrev jag om ordet fitta som jag tycker är ett mycket bra och viktigt ord. Jag har inte riktigt samma syn på ordet röv.

När jag började ägna mig åt sexualupplysning inom RFSU och RFSL var det nästan bara RFSL som pratade om analsex, framför allt när det gällde män som har sex med män. Och då använde man ordet röv. Om det är det ord som målgruppen använder i sexuella sammanhang så tycker jag att det är bra. Men eftersom jag ofta vänder mig främst till kvinnor som har sex med kvinnor så brukar jag säga rumpa istället eftersom jag inte tror att det är lika vanligt att kvinnor säger röv om sina egna bakdelar. Jag har försökt diskutera vilket ord som passar bäst med olika sexualupplysare och har fått en massa synpunkter.

  • Några menar att rumpan är mer skinkorna medan röven är mer analen och att det därför är bättre att använda ordet röv när man pratar om analsex.
  • Andra menar att barn har rumpor och vuxna har rövar.

Ibland tänker jag att det som jag kallar rumpan (alltså hela bakdelen inklusive analöppningen och rektum) lider av ett liknande problem som fittan. Eftersom jag inte tycker att röv funkar som alternativ (jag kan tycka att det låter lite gubbigt) när jag vänder mig till kvinnor använder jag rumpa i brist på något bättre men det känns inte riktigt lika självklart som att säga fitta tycker jag. Jag skulle gärna hitta ett bättre ord om det finns något. Har du något förslag? Skriv gärna en kommentar nedan. #blogg100

One Comment leave one →
  1. Bengt Malmsten permalink
    24 februari 2013 13:44

    Hej Malinda!

    Bra förfrågan. Viktigt att hitta rätt ord i umgänget mellan varandra, så att attraktionen förstärks och inte förstörs.
    Mina förslag är av det mer neutrala slaget: ”Bak” (man säjer ju bakomfumlare?! eller bakning??) och ”Stjärt”.
    Men omDu vill ha sex finns det ”bara” ett förslag, tycker jag: ”Analsex”.

    Vore trevligt att få höra vad Du tycker om mina inägg!!
    Maila då till mej….

    Kramar/hälsningar
    Bengt Malmsten

    FARSTA STRAND 130224

Kommentera

