Skip to content

Grova ord 1: Fitta

21 februari 2013
Det fanns på riktigt ett gym som hette Mr Fitta i London förut men jag tror att det har bytt namn nu.

Det fanns på riktigt ett gym som hette Mr Fitta i London förut men jag tror att det har bytt namn nu.

Jag och andra sexualupplysare och fittaktivister får ofta frågor om varför vi använder så grova ord. Som t.ex. fitta. Det var en av de vanligaste kommentarerna vi fick på Stora sexboken också, att den var så grov i språket. Jag tycker inte att den är det. Det står inte fan, jävlar eller helvete i den en enda gång. Men vi kallar fittan för fitta och det är fortfarande för många främst ett svär- eller skällsord. Jag säger tyvärr för att det faktiskt är det bästa ordet vi har. Och jag tycker inte att det är ett grovt ord.

Vad är då så bra med ordet fitta?

  • Fitta är ett vuxet ord (till skillnad från t.ex. snippa)
  • Fitta är ett sexuellt ord (till skillnad från t.ex. underliv)
  • Fitta är ett kraftfullt ord (till skillnad från t.ex. mus)
  • Fitta beskriver hela fittan (till skillnad från t.ex. vagina eller klitta som bara beskriver specifika delar)

Det finns säkert många andra bra anledningar också men dessa räcker gott och väl och jag känner inte till något annat ord på svenska som skulle vara bättre när vi pratar om vuxna kvinnors kön på ett icke-kliniskt sätt.

Samtidigt har jag full förståelse för att man kanske tycker att det känns grovt eller i alla fall ovant att använda ordet fitta eftersom det så ofta används just som ett skällsord eller en svordom. Jag har två möjliga lösningar på det problemet:

  1. Ta tillbaka fittan! Öva dig på att använda ordet fitta på ett avslappnat sätt. Ju mer du gör det desto mindre grovt och negativt laddat kommer det att kännas. Man kan öva på att skriva fitta och säga det när man pratar med vänner och i olika sammanhang. Exempelvis är det en bra början att prata om varför det känns så ovant att säga fitta. Det går också bra att säga det högt för sig själv när ingen annan hör.
  2. Hitta (på) ett bättre ord själv. Det viktiga är inte att säga just fitta. Det vitkiga är att ha ett ord som betyder fitta och som är vuxet, sexuellt och positivt och som känns bekvämt att säga. Om du föredrar ett annat sådant ord så använd det istället. Det är föst när vi inte har något bra ord alls som känns bekvämt att säga som det är ett problem.

Vill du se ett exempel på hur man kan prata fitta på ett väldigt fint, positivt, bekräftande och uppmuntrande sätt? Då rekommenderar jag varmt klippet där Suzann Larsdotter och Ylva Maria Thomson pratar om fittan med en tjej i SVT-programmet Sex veckor.

#blogg100

Kommentera

