Skip to content

Bdsm-skolan del 7: 24/7

18 februari 2013

Dagens glosa är 24/7. Det innebär ett bdsm-rollspel som pågår nästan hela tiden och som en del av vardagen. Siffrorna syftar på 24 timmar om dygnet och sju dagar i veckan men exakt så mycket tid i en roll där makten i relationen är förskjuten är inte möjligt att ha eftersom det måste finnas utrymme för att diskutera själva relationen, vad som fungerar och inte, vad man önskar mer eller mindre av osv och det görs lättast genom att delvis eller helt kliva ur de dominanta och/eller undergivna rollerna.

Secretary är en film som jag tycker mycket om (och som finns på Netflix!) handlar just om ett 24/7-förhållande, eller i alla fall om något som ser ut att vara början på en sådan relation. Nedan finns en trailer för filmen:

#blogg100

2 kommentarer leave one →
  1. 10 mars 2013 21:29

    Jag förvånas över det du skriver. 24/7 är för mig inget rollspel. Ett rollspel är en lek med ett på förhand överenskommet ramverk. Det finns en tydlig start och ett tydligt slut. Under spelet kan båda parter initiera ett tillfälligt stopp, för att ändra regelverket eller för att det blev för mycket.

    Du skriver att det inte är möjligt att leva 24/7 utan att ibland bryta obalansen för att prata om relationen. Jag håller med dig om att det är nödvändigt att prata om tankar, känslor, medgångar och motgångar. Jag håller inte med dig om att sådana diskussioner endast kan hållas på jämställd mark.

    Jag talar av egen erfarenhet men framförallt av det liv som mina förebilder lever.

    24/7 är vardag. 24/7 kan vara en nödvändighet för vissa människor. 24/7 syns sällan på ytan.

    Jag gillar också Secretary men filmen visar en D/s-relation som inte fungerar.

  2. Malinda permalink*
    11 mars 2013 22:43

    Tack för din kommentar! Jag definierar nog begreppet rollspel vidare än dig. Att vara dominant i en relation menar jag är att inneha en roll och att ha kommit överens om att en part i en relation är dominant och en annan undergiven är ett slags rollspel. Men självklart får var och en definiera sin relation själv.

    Jag skrev att diskussioner om relationen lättast sker genom att man delvis eller helt kliver ur rollerna. Det går säkert i vissa relationer att föra diskussionerna utan att vara ”på jämställd mark” men jag tror att det i många fall är svårare.

    Jag vet självklart att 24/7 är vardag och ett sätt att leva som gör många människor väldigt lyckliga och hoppas att du bloggar mer! Om det jag skrev uppfattades som nedlåtande på något sätt så ber jag om ursäkt, det var inte meningen.

    Jag håller med dig om att relationen i Secretary inte är optimal. Men på det stora hela tycker jag att det är en fin film.

Kommentera

