Skip to content

Sexuell läggning, eller ”Är du själv eh… lesbisk?”

15 februari 2013
Akta dig för rödhåriga.

Akta dig för rödhåriga.

Det händer att folk frågar mig om vad jag har för sexuell läggning. Eller så tror de sig veta vilken sexuell läggning jag har och blir förvånade när jag inte lever upp till förväntningarna. Oftast antar folk som inte vet något om mig att jag är heterosexuell. Till och med när jag och Helene Delilah precis skrivit Stora Sexboken hände det att journalister förutsatte att vi var heterosexuella, eller frågade ”är ni själva… eh… lesbiska?”. Vi brukade inte svara vare sig ja eller nej på den frågan. Däremot hade Helene en fru och jag en flickvän och det brukade journalisterna nöja sig med som svar.

Alltså, detta ser ut som en sjukt spännande bok. Någon som har den och vill låna ut?

Alltså, detta ser ut som en sjukt spännande bok. Någon som har den och vill låna ut?

För några år sedan när jag arbetade på RFSL Ungdom blev jag tillfrågad att hålla ett seminarium om bisexualitet på någon internkonferens. Det gjorde jag och efter det var det många som trodde att jag var bisexuell och jag fick hålla många seminarium och workshoppar om just bisexualitet. Det var roligt och kändes viktigt för att det är en sexuell läggning och identitet som ofta glöms bort. Jag fick aldrig direkt frågan om jag var bi och när jag omnämndes som bisexuell så rättade jag inte den som sa det. Inte för att jag såg mig själv som bi utan för att det var helt okej om de i det sammanhanget ville göra det. För många, särskilt för unga och nyutkomna, kan det kännas bra att träffa någon som är äldre och har varit ute längre som är som en själv och jag ställde gärna upp som bisexuell förebild om någon där skulle behöva en sådan.

Lesbisk pulp.

Lesbisk pulp.

Om jag själv ska kalla mig något så brukar jag säga att jag är flata. Homo, lesbisk, queer och bi går också bra att kalla mig. Men inte hetero, det är jag verkligen inte. I övrigt är det inte jätteviktigt vad jag kallas så länge det görs på ett respektfullt sätt. Och även om jag ser mig själv som flata så låter jag det inte diktera vilka partners jag har lika lite som jag låter mina partners påverka hur jag ser mig själv. Svårare än så behöver det inte vara, typ. #blogg100

Kommentera

