Skip to content

Bilderna i Stora sexboken

11 februari 2013

När jag och Helene Delilah skrev Stora sexboken för tjejer som har sex med tjejer var vi överens nästan från början om att vi ville ha tecknade illustrationer och vi visste ungefär hur de skulle se ut. Vi ville ha realistiska teckningar. Hur svårt kunde det vara?

Illustration ur Stora sexboken från 2007.

Illustration ur Stora sexboken från 2007.

Jag trodde att vi bara skulle kunna förklara för en illustratör ungefär hur vi ville att bilderna skulle se ut och så skulle hen kunna teckna dem och så skulle det vara bra så. Jag pratade med en vän som är konstnär och berättade vad vi hade tänkt oss och frågade om hon var intresserad. Det var hon. Men det gick tydligen inte att teckna så detaljerat och realistiskt utan någon form av förlaga. Så jag och Helene började leta efter bilder som liknade det vi hade tänkt oss. Vi tittade på massor av porrbilder, inte mist ur den klassiska lesbiska porrtidningen On our backs, men det var svårt att hitta precis de ställningar eller vinklar vi var ute efter.

Så det fanns bara en lösning. Vi var tvungna att ta bilderna själva. Jag visste inte riktigt hur det skulle gå till och tänkte att ingen skulle vilja ställa upp på att bli fotograferad när de hade sex. Om det inte gick på något annat sätt så skulle jag och Helene Delilah få posera själva på bild tänkte jag även om det skulle kännas lite obekvämt. Jag tycker hemskt mycket om Helene men vi har aldrig haft den sortens relation till varandra. Men som tur var kände Helene en massa tjejer som hon kunde fråga om de ville ställa upp som modeller. Ingen av de hon frågade tackade nej. Vid två tillfällen fotograferade vi sammanlagt sex olika tjejer när de hade sex. Illustratören fick fotografera och jag och Helene ”regisserade” samtidigt som vi fick hjälpa till att lysa på modellerna med skrivbordslampor för att få så bra ljus som möjligt. En ovan men väldigt rolig situation och jag är fortfarande enormt imponerade och tacksam för de fantastiska modellerna som hjälpte oss. När illustratören sedan tecknade av bilderna ändrade hon exempelvis ansiktsdrag, frisyrer, tatueringar och piercings så att det inte skulle gå att känna igen modellerna från bilderna. Det är väldigt snygga bilder och de blev precis så bra som vi hade hoppats!

Om vi hade skrivit boken idag tror jag att vi kanske hade valt att ha fotografier istället för teckningar. Tiden känns mer mogen för det nu men då var illustrationerna helt rätt.

#blogg100

One Comment leave one →
  1. Annelie permalink
    12 februari 2013 1:02

    Haha, hade ingen aning!

Kommentera

