Skip to content

Hatet mot kvinnor

07 februari 2013

Jag såg den här filmen där flera kända kvinnor läser upp hatiska texter de fått av människor, främst män, härom dagen när den dök upp på Facebook och jag har tänkt att jag skulle vilja skriva om det men utan att veta hur. Det blir så lätt för personligt. Men det kanske är okej.

Direkt när jag såg klippet kände jag ett stort obehag. För förutom hoten om mord och våldtäkt så har jag hört nästan allt förut, men inte på nätet. Det var sånt som jag fick höra främst under högstadiet men även på mellanstadiet och ibland på gymnasiet. Hot om överfall förekom men främst handlade det om hur ful, äcklig och motbjudande jag var och jag var nog inte den enda som fick höra sånt. De som sa det var vanliga killar i skolan. Är de ”näthatare” idag? Kanske. Det jag reagerade på när jag såg filmen var i alla fall att det är exakt samma hat, samma ord och samma saker som hatarna väljer att trycka på när de mobbar tjejer på högstadiet som när de skriver hatmejl till programledare i teve. Det handlar om kön och normer, om vad det innebär att vara kvinna, vilka krav och förväntningar man har på sig och vad som anses vara viktigt för kvinnor. Att vara kvinna är att vara sårbar, osäker, ha komplex för sitt utseende, vara rädd när man går ut och inte själv fullt ut få bestämma över sin egen sexualitet och kropp. Om man tar för stor plats kan man bli påmind, exempelvis genom hatbrev och kommentarer på nätet, om normerna och spelreglerna för kvinnor. Nätet har väldigt lite med saken att göra förutom att det som medium gör det lite lättare att framföra hatet utan att behöva se den hatade i ögonen.

Jag har nog aldrig sett eller hört någon prata om mobbning utifrån termer som hat mot kvinnor och jag tror att det skulle vara väldigt intressant att se Uppdrag granskning av den anledningen, för att se om de gör den kopplingen. Många av de debattartiklar och texter som skrivits om hatet mot kvinnor de senaste dagarna är nog också väl värda att läsa. Men obehaget gör att jag ännu låtit bli. Kanske också för att jag inte orkar bli arg. Det är tröttsamt att bli så arg. #blogg100

No comments yet

Kommentera

