Skip to content

Bdsm-skolan del 4: maktutbyte

03 februari 2013

Ett av de allra viktigaste elementen inom bdsm är frivilligt utbyte av makt. Makt i sig är ett oerhört fascinerande fenomen och kanske förekommer det aldrig några helt och hållet jämlika relationer. Vi människor tänder generellt på makt, både att ha den och att åtrå den, utan att vi direkt pratar om det. Inom bdsm är makten oftast mer uttalad och framförhandlad. Kanske kan det inte bli mer jämlikt än så.

När jag gick på högstadiet var det många av mina jämnåriga som lyssnade på Depeche Mode. Jag upptäckte dem inte förrän i gymnasiet men då var Master and Servant en av mina favoritlåtar och jag hade helt och fullt klart för mig att den handlade om bdsm. Hur jag visste det har jag ingen aning om men jag vet att jag fick förklara det för många andra redan då. I alla fall tycker jag att den håller än och kanske uppskattar jag nu ännu mer att den poängterar att bdsm på många sätt kan vara att rollspela eller leka med maktförhållanden och situationer i livet som vi inte har någon större möjlighet att påverka, som vår klasstillhörighet, vårt kön, förhållandet till vår chef eller våra anställda osv.

Att använda maktförhållanden, överordning och underordning, i sexuella sammanhang kan i många fall släppa på en hel del frustration eller befria oss, om än tillfälligt, från den känsla av frustration det kan innebära att känna sig fastlåst i olika relationer som vi har till allt från staten, arbetsgivaren, familjemedlemmar till normer om kön och sexuell läggning och en massa annat. Bdsm kan vara att befinna sig på gränsen mellan lek och allvar och att få utmana och utforska sig själv och andra under trygga former.

#blogg100

No comments yet

Kommentera

