Skip to content

Bdsm-skolan del 2: metoder för bdsm-aktivism

01 februari 2013
tags:

Bdsm-aktivismen, alltså att bdsm-aktiva och andra politiskt intresserade, organiserar sig för att påverka samhället, stödja varandra och jobba för olika intressen som bdsm-utövare kan tänkas ha utanför just själva det praktiska bdsm-utövandet, är fortfarande relativt nytt i Sverige. Men nu byggs det sedan några år på många håll upp nätverk som växer och samlar många intresserade och arbetar på många olika sätt med att påverka samhället och dess syn på bdsm och bdsm-utövare. Jag har flera gånger fått hålla workshoppar, föreläsningar eller leda diskussioner med aktivister om hur de kan tänka och organisera det arbetet och en av de mest spännande utmaningarna som bdsm-aktivismen, förutom vilka frågor man ska arbeta med och prioritera har är frågan om hur och om man ska arbeta med normkritik eller tolerans.

Normkritik vs tolerans

Jämfört med den nya bdsm-aktivismen är hbtq-rörelsen riktigt gammal och väldigt väl etablerad. Hbtq-rörelsen har generellt tills för inte så många år sedan arbetat nästan uteslutande (med vissa tydliga undantag) med en metod som man kan kalla toleranspedagogik. Det går ut på att skapa förståelse och tolerans och hindra diskriminering och kränkningar genom att få det intoleranta samhället att tolerera hbtq-personer. De som lever enligt normerna för kön och sexuell läggning skulle alltså förmås att tolerera de som avvek från normerna. Detta skedde till stor del genom att peka på likheter mellan hbtq-personer och hetero- och cis-personer och vädja till förståelse och medmänsklighet. Problemet med den metoden är och var att de som avviker allra mest från normen och har störst behov av förbättring av rättigheter och attityder kan anses obekväma och inte inkluderas i den toleranssträvande rörelsen. Dessutom sätts gränserna för toleransen alltid av de som givits mandat att tolerera, alltså de som följer normen. De som ska tolereras, oavsett om det är hbtq-personer, bdsm-utövare, icke-vita eller någon annan grupp som inte lever upp till olika normer får vara med på nåder och alltid på normens villkor.

Normkritisk metod ses oftast som det självklara alternativet till toleransen. När man är normkritisk sätter man istället själva normerna i fokus och tittar på vem som har makt och problematiserar varför det ser ut som det gör med normer och normavvikande. Det handlar inte i första hand om att upplösa alla normer men väl om att synliggöra dem och deras konsekvenser och att kräva rätten att få bryta mot normerna utan negativa konsekvenser, att ha rätten att vara som man själv vill på sina egna villkor. Med en normkritisk metod är det först i förståelsen av normen som man kan motarbeta kränkningar, diskriminering eftersom det är först då man kan motarbeta den hierarki av värde och makt som leder till kränkningar, diskriminering osv.

Ett självklart val?

Hbtq-rörelsen håller i Sverige och på många andra håll på att byta inriktning, från tolerans till normkritik. Det kan låta som en självklarhet att det är bättre att arbeta normkritiskt och oftast fungerar det bra. Men jag tror inte att det hade gjort det om hbtq-rörelsen arbetat primärt normkritiskt från början. Toleransen tog hbtq-rörelsen väldigt långt och nu har den råd att byta metod. Men jag är inte säker på att bdsm-rörelsen är där än. Jag önskar att det gick att bara prata om normer och rättigheter och förmå vaniljnormen att inse att bdsm-utövare förtjänar lika rättigheter genom att visa på normens negativa konsekvenser. Men när stora delar av de som tar vaniljnormen som självklar tycker att det är sjukt, farligt eller bara helt vansinnigt att ägna sig åt bdsm tror jag att steget ofta är för långt och att toleransmetoden, trots att den befäster underordningen av bdsm-utövare i förhållande till vaniljsexare, kan vara ett gott hjälpmedel. Jag önskar att det inte var så och jag menar inte att bdsm-rörelsen bör arbeta bara med tolerans. Snarare brukar jag råda bdsm-aktivister som jag pratar med att plocka godbitarna ur båda metoderna och slå från alla håll samtidigt, att använda alla tänkbara resonemang utifrån vad som fungerar. För vaniljnormen leder till mycket negativt. Bdsm-aktivismen behövs verkligen och jag kommer säkert att skriva en hel del mer om den. #blogg100

Annonser
No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: