Skip to content

Var är ilskan? 2 x Harvey

23 februari 2009

Min väg in i det som kallas HBT-världen gick genom amerikansk bögkultur i första hand, inte minst genom två judiska bögar från New York vid namn Harvey.

Jag såg Milk för ett tag sedan, efter att ha sett fram emot den länge. Legenden om Harvey Milk hörde jag när jag var 17 år och i USA som utbytesstudent. Den gjorde stort intryck på mig och jag hade enorma förväntningar på filmen Milk som tack och lov infriades. Sean Penn är väl värd sin Oscar för rollen som Harvey.

Jag uppskattade filmen av så många skäl. Den var inte perfekt och kvinnornas roll i allt som hände hade gärna fått ta större plats. Men det viktigaste, det som jag tänkte på i flera dagar efter att jag sett filmen, var ilskan. När man lever dag ut och dag in i en skyddad verkstad som många av oss gör är det lätt att tänka mer på motioner och paragrafer än på att vi faktiskt har rätt att vara heligt förbannade.

Jag rekommenderar också dokumentären The times of Harvey Milk, men se den helst efter spelfilmen Milk. Speakerrösten i The times of Harvey Milk görs av en av mina andra hjältar, Harvey Fierstein, som jag upptäckte ungefär samtidigt som Harvey Milk. Fiersteins film Torch Song Trilogy (som jag tror har den svenska titeln ”Arnold – Nattens drottning”) var länge min favoritfilm i alla kategorier och som 17- och 18-åring identifierade jag mig stenhårt med Harveys alter ego Arnold. Här är ett klipp där Harvey pratar om Harvey Milk, ilska och rättigheter:

Milk går på bio i Sverige nu. Se den.

One Comment leave one →
  1. 23 februari 2009 13:59

    Tack för påminnelsen, jag ska se den :-)

Kommentera

