Skip to content

Långa förhållanden

21 april 2008

När jag var i Helsingfors förra helgen fick jag en mycket intressant fråga. Någon undrade om jag hade sett exempel på långa fungerande poly-förhållanden. Och det har jag. Men minst lika intressant hade varit att fråga om jag sett exempel på långa fungerade förhållanden över huvud taget. Sådana exempel finns, men korta och/eller dysfunktionella förhållanden är det betydligt fler av här i världen, oavsett om det handlar om poly- eller monovarianter.

Om ett förhållande är fungerande, i bemärkelsen positivt och hälsosamt för alla inblandande, är inte alltid så lätt att veta, särskilt inte om man själv befinner sig i förhållandet. Och även om ett förhållande inte varit direkt ohälsosamt så är det lätt att det ändå drar ut lite för långt på tiden ibland, på grund av att det är tryggt och praktskt. Eller av helt andra orsaker. En vän till mig som nyligen efter en lång tids funderande brutit upp från ett mångårigt förhållande sa att kärleken och tryggheten i ett förhållande är som en drog. Trots att man kan se att det inte är bra att fortsätta vara tillsammans så är det ändå mycket svårare än det borde att ta steget att göra slut. Och vetskapen om att det är rätt att göra slut tar inte bort abstinensen när man ska försöka lära sig att vara utan en fd partner.

Långa förhållanden verkar så himla fint. Men är det egentligen ett självändamål att förhållandet ska hålla länge? Förhållanden kan ta slut på två olika sätt. Antingen så gör man slut eller så dör någon/några/alla. Har man tur så slutar det alltså med döden. Det är klart att jag tycker att det verkar himla bra att få åldras med någon som jag älskar och som känner mig väl, men bara om det faktiskt är bra, inte av gammal vana.

Jag har stor respekt för alla som lyckas ha långa och fungerande förhållanden. Det är inte alltid så lätt och definitivt inget man lyckas med utan att jobba på det. Oavsett om man är poly eller mono. Och till alla er polysar över 30 med ordnade svensson-liv kommer här lite inspiration. Ett ovanligt exempel på polyhumor. Happy hunting!

No comments yet

Kommentera

