Skip to content

Helsingfors och en nära-Titanic-upplevelse

14 april 2008

Nu har jag kommit hem från Helsingfors. Fuckshoppen som jag höll där blev himla bra. Jag räknade till 28 deltagare och de ställde en massa bra frågor. Väldigt peppande. Tack Regnbågsankan!

Men jag är inte så förtjust i att åka finlandsfärja. Jag klarade mig utan uppkoppling och kunde konstatera att de datorer med uppkoppling som fanns att hyra i caféet var värre än jag kunnat föreställa mig. De var gamla PC-datorer inmonterade i stora skåp som man fick stå böjd över om man ville surfa. Jag avstod.

Jag köpte istället lite ost och choklad och en liten vinflaska och drog mig tillbaka till hytten där jag skrev, planerade fuckshop och tittade på den underbara teveserien Tell me you love me. Sedan sov jag gott tills jag vaknade mitt i natten av en duns i fartyget. Min första tanke var:

-Hjälp! Vi har kört på ett isberg!

TitanicMen jag insåg såklart att det kunde det inte vara så. Kanske hade vi gått på grund, tänkte jag istället. Sånt är väl lätt fixat? Det var ingen överdrivet kraftig duns så jag försökte somna om, men helt plötsligt kändes det som att britsen lutade betänkligt. Jag hade inget fönster som jag kunde titta ut igenom men det kändes som att vi fick allt mer slagsida. Jag hann tänka på allt ifrån att det bara var inbillning till om jag skulle kunna smuggla med mig datorn i räddningsflotten innan jag kom på att jag kunde kolla den eventuella slagsidan genom att ställa mig upp på golvet. När jag gjorde det kunde jag konstatera att slagsidan bara var inbillning. Så jag somnade om. Dagen efter berättade någon för mig att färjan stannar till mitt i natten i Mariehamn. Det var förmodligen det som väckte mig.

På hemresan vaknade jag inte ens vid Mariehamn. Men jag vågade knappt lämna hytten på kvällen för hela tiden hörde jag en massa fulla medpassagerare skrika och skråla i korridoren utanför. Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja åka finlandsfärja för skojs skull. Vet du? Upplys mig gärna.

One Comment leave one →
  1. 21 oktober 2008 11:14

    Finlandsfärjor är så jävla tråkiga.

Kommentera

