Skip to content

Helsingforsdags!

11 april 2008

Imorgon kliver jag på båten till Helsingfors. Jag har nämligen blivit ditbjuden av Regnbågsankan för att hålla fuckshop på söndag under den finlandssvenska Regnbågshelgen. Det ska bli himla roligt att workshoppa om sex i två timmar med finlandssvenska killar och tjejer. Men resan dit och hem ser jag inte fram emot fullt lika mycket.

Jag ska åka med Vikingline. Det är illa nog att de vid flera tillfällen anklagats för att diskriminera HBT-personer. Men nästan värre är att de inte erbjuder trådlös uppkoppling på båten. Jag som är grav internetknarkare och hade tänkt spendera mycket tid på båten i hytten med en uppkopplad dator i knät och ha gott om tid att både jobba och slösurfa. Men det blir alltså inget med det. När jag ringde Vikingline för att fråga var på båten jag kan köpa en kod till det trådlösa nätverket (som jag självklart förutsatte fanns, vi lever väl inte på stenåldern heller?) berättade telefonisten för mig att Vikingline endast erbjuder internetuppkoppling i konferensrummen och i caféet.

Telefonisten: ”Men alltså, det är inte trådlöst i caféet”

Jag: ”Va? Men jag kan få låna en nätverkssladd med uppkoppling menar du?”

Telefonisten: ”Nä, du får låna internet där”

Jag: ”Hur menar du då? Utan sladd men inte trådlöst?”

Telefonisten: ”Du får låna deras internet”

Jag: ”Jag förstår inte hur du menar…”

Efter ett par sekunders intensivt tänkande slog det mig:

Jag: ”Menar du att jag ska betala för att få använda en offentlig dator i caféet på båten? Ni vill alltså att jag ska använda en särskild dator som finns där? Som på ett gammaldags internetcafé?”

Telefonisten: ”Ja precis, det är så det funkar”

Jag: ”Du skojar? Jag kan alltså inte få koppla upp mig med min egen dator för att jobba under resan?”

Telefonisten: ”Vi har inget trådlöst nätverk i hytterna, det finns bara i konferensrummen och i caféet”

Jag: ”Hälsa dina kollegor och chefer att det är som på stenåldern”

Telefonisten: (generat) ”Ja, jag vet. Jag ska hälsa dem.”

Helcrazy. Ingen uppkoppling. Tur i alla fall att jag kollade upp det innan jag gick på båten så att jag kan packa ner en massa papper och böcker och ladda datorn full med teveserier och filmer så att jag har att göra när jag inte shoppar smink och sötsliskig sprit i taxfreebutiken.

I varje fall ser jag fram emot en skön söndag i Helsingfors med fint väder och mycket folk. Jag gillar Helsingfors.

No comments yet

Kommentera

