Skip to content

Träff med en idol – Birgitta Stenberg

02 april 2008

Erotiska noveller omslagIdag har jag varit och lyssnat på Birgitta Stenberg som pratade om erotiskt skrivande på Hallongrottan. Det filmades så snart går det säkert att se samtalet på Hallongrottans hemsida. Birgitta har precis kommit ut med en novellsamling på XStory/Lind med namnet Erotiska noveller och läste valda bitar ur boken och diskuterade porr, erotik och kvinnors sexualitet med Anna-Maria Sörberg inför ett proppfullt Hallongrottan. Jag kom dit en kvart i förväg och höll på att inte kunna komma in eftersom det var så mycket folk där redan. Efter att ha knött och klättrat (med två enorma väskor på axeln och en för dagen på tok för varm vinterkappa över armen) förbi de stackarna som varit ännu tidigare ute än jag och fått plats på bänkarna lyckades jag hitta en liten pall längst in. Någon som kom efter mig fick sitta på en kastrull. Samtalet var spännande och jag ser fram emot att läsa boken som jag såklart köpte.

Birgitta Stenberg, foto Elisabeth Ohlson WallinDet var ganska länge sedan jag läste Birgitta Stenberg för första gången. Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt när det var men det var minst fem år sedan och jag läste någon av de tidigare böckerna i den självbiografiska sviten. Den fångade mig verkligen och jag skaffade mig snabbt de andra böckerna ur sviten och läste dem. En så fängslande och fascinerande författare och människa är det sällan man träffar på. Inte för att jag hade träffat henne då, men det kändes som det. När jag några år senare höll på och jobba med Stora sexboken kändes det extra stort att få ge ut den på Normal förlag som också givit ut Fritt förfall som var Birgitta Stenbergs ”första” bok.

Veckan innan Stockholm Pride och den officiella releasen av Stora sexboken i somras skulle jag åka till västkusten och lyssna på en föreläsning av Birgitta Stenberg. Stora sexboken hade precis hunnit komma från tryckeriet innan jag skulle åka och mina förläggare bad mig överlämna ett exemplar till Birgitta. Jag var väldigt, väldigt, väldigt nervös. För det mesta är jag en lugn och sansad person men nu skulle jag alltså inte bara få träffa en av mina stora idoler som skrivit helt fantastiska böcker, utan även personligen överlämna min egen debutbok. Jag var så generad att jag knappt vågade titta på henne under föreläsningen och var rädd att jag skulle göra såhär när jag skulle lämna över boken efteråt:

Jag lyckades hålla mig från att kasta mig ner på golvet men det var inte långt ifrån. Hon tackade och sa att hon såg fram emot att läsa den. Och bad mig signera den (jfr. när Alice Cooper ber Wayne och Garth att stanna kvar och hänga). Vi småpratade och jag kände mig helt snurrig när jag gick därifrån. Wow. Birgitta Stenberg. Wow. Att hon med sin näst intill perfekta författarhjärna kanske skulle läsa det som jag hade skrivit vågade jag inte ens tänka på. Ett par månader senare, på bokmässan i Göteborg i höstas, träffade jag henne igen. Jag var nästan lika nervös i hennes närvaro som första gången och det blev inte bättre av att hon också sa att hon tyckte om Stora sexboken. Idag när jag bad henne signera mitt ex av Erotiska noveller sa hon det igen. Jag blir generad bara jag tänker på det. Nu ska jag ställa upp Erotiska noveller på hedersplats i bokhyllan.

No comments yet

Kommentera

